Zero waste

Zero waste, oftewel geen afval. De opties bij zero waste zijn compost of recyclen. Iets waar ik erg veel waardering voor heb! Deze manier van leven begon in Amerika, maar zelfs in Nederland zijn mensen al bewuster met hun afval. Emily uit Baarn woont samen met haar man en kinderen, ze vinden het heerlijk om op deze manier te leven. Het stukje wat ik hier over tegen kwam kan je hier bekijken.

Wij hebben thuis met z’n tweeën ongeveer 1 volle vuilniszak in 1,5 á 2 weken, dat is best wel veel. Daarnaast heb ik ongeveer 1 vuilniszak om de week vanwege het schoonmaken van de kooien van de dieren, terwijl dat heel goede compost zou zijn. Helaas hebben we hier geen ruimte voor een composthoop, toch zijn we stapje voor stapje bezig met het verminderen van onze afval. Wasmiddel maken we zelf, dit zit in glazen flessen. Er gaat altijd een tasje mee naar de supermarkt en ook als ik de stad in ga heb ik 9 van de 10 keer zelf een tasje mee. Helaas dus nog geen zero waste, maar het begin is er: bewust zijn van je afval!

Let jij er ook op dat je zo min mogelijk afval hebt? Of sta je hier (on)bewust niet bij stil?

5 thoughts on “Zero waste

  1. Oh ja hoor ik ben er heel bewust mee bezig. Naast economische redenen omdat de afvalcontainer stukken duurder is geworden om te legen, doe ik het zekers ook vanwege het milieu.
    Wij hebben een klein plastic zakje afval in de week. Zo eentje waar je je fruit in krijgt bij de turk ;).
    We kunnen plastic afval apart doen in een grote plastic zak die een keer per maand wordt opgehaald…daar heb ik er wel twee van…
    Glasgoed, papier gaat naar de container.
    Blik naar oud ijzer
    En sappakken neemt mijn moeder mee en gooit ze in de container in Maastricht waar ze dat wel recyclen.
    Bedankt voor je leuke enthousiaste reactie.
    Warme groetjes en knuffels van Susan

    • Ja sommige dingen zijn ook echt overdreven ingepakt: een koek in verpakking in een plastic soort bak en dat dan ook weer verpakt! Ik let daar ook wel een beetje op. Hoe leuk ik bijvoorbeeld die mini-zakjes chips ook vind; ik koop liever een grote zak. (al zal dat hopelijk ook op den duur overgaan omdat ik dan zelf chips maak)

  2. Ik sta hier eigenlijk niet echt bij stil! Ik woon bij mijn ouders en dan hou ik me daar niet echt mee bezig maar ik zou het wel moeten doen. Ik bedoel, we leven op deze planeet en in plaats van zuinig zijn en opletten doen we alsof het maar niets voorstelt en gaan we maar door met vervuilen.

Leave a Reply

