Mijn dierentuin

Dieren zijn mijn nummer 1 passie: al sinds kinds af aan heb ik altijd huisdieren gehad. Inmiddels weet ik behoorlijk veel over het houden van dieren, en dat er vroeger weinig bekend was op het gebied van dierenwelzijn. Zo heb ik heel lang een konijn gehad die alleen zat (toen wist ik natuurlijk nog niet dat het groepsdieren zijn), een hamster in een te klein kooitje en guppen in een vissenkom. De komst van mijn eerste hamstertje heeft mij veel geleerd omdat ik toen dingen op ging zoeken op het internet. Op verschillende fora las ik dat mijn kooitje te klein was en dat er veel beter voer te krijgen was. Inmiddels ben ik 12 jaar verder (en véél hamsters en andere dieren) en ben ik nog steeds gek op dieren, krijg ik regelmatig vragen van vrienden en bekenden over de verzorging en ben ik actief bij de eerste heuse hondenspeeltuin in Nederland!

In het verleden heb ik dus een hoop verschillende dieren gehad: kippen, katten (toen ik nog héél klein was), cavia’s, ratten, hamsters, guppen, gerbils en konijnen. Op dit moment heb ik een 7-tal dieren die ik graag aan jullie voor wil stellen:

107_9909

Dit is Mowlgi, mijn ‘pride and joy’ zullen we maar zeggen! Hij is mijn allereerste hondje, een kruising keeshond, 6 jaar en nu ongeveer 1,5 jaar bij mij. Ben zó ontzettend blij met hem, hij kan echt mijn dag maken met zijn lieve blik en kwispelende staart. Gelukkig hebben we afgesproken dat hij 15 zal worden, dus ik kan nog lekker lang van hem genieten.

107_9946

Dit is Robin Hood, mijn frettenvent van ongeveer 5,5 jaar. Sinds hij 2 is woont hij al bij me. Hij is gevonden als pup en sindsdien zat hij in de opvang. Hij heeft voor mij al 4 verschillende baasjes gehad die hem allemaal om verschillende redenen terug gebracht hadden. In de opvang hebben ze hem meerdere malen proberen te koppelen, maar helaas viel hij al zijn soortgenootjes aan. Hij mocht dus alleen met mij mee! Het is een fret met een handleiding, maar toch is het een leuk ding. Heb wel het idee dat hij al wat oud aan het worden is. Fretten worden tegenwoordig gemiddeld 6-7 jaar. (Na het maken van deze foto zijn zijn nagels ook even geknipt, mocht je het je afvragen)

107_9956

Je ziet het goed: een slak. Dit is Gerrit de Afrikaanse reuzenslak. Volgens mij heeft hij voor de rest geen uitleg nodig 😉

107_9986

Helaas had Rana niet zoveel zin om stil te zitten toen ik deze foto maakte. Dit lieve meisje heb ik opgevangen, ze zat toen ik haar ophaalde met haar 7 kindjes in een heel klein kooitje. De kindjes waren allemaal al snel geadopteerd, maar mama Rana had een abces. Hiervoor heb ik haar behandeld, en toen kwam ik er achter dat het een heel grappig nieuwsgierig meisje is! Ze mocht dus blijven. Mijn hart is soms te zwak voor de dieren die ik opvang.

107_9988

Deze leuk gekleurde knul is Timo, de pyrrhura. Ik wilde graag een vogel als huisdier, dus heb me goed ingelezen over welke soort leuk zijn. Toen ik hier meer over vroeg aan iemand die ik via marktplaats tegen kwam, kreeg ik heel veel informatie over de vogelsoorten die mij aanspraken. Toen ik reageerde dat een pyrrhura me het meest aansprak kreeg ik een mail dat ze er een had die weg moest.. het was het vogeltje van haar dochter, die niet meer samen kon met de andere vogel. Gelukkig zat het van beide partijen goed, ik heb een grote kooi gekocht en Timo gehaald: daar heb ik nog steeds geen seconde spijt van gehad! Hij is super tam, erg grappig en hij maakt niet veel herrie (wel lieve geluidjes).

107_9992

Na een tijdje had ik het idee dat Timo een kooigenootje mistte, dit leuke vogeltje met vieze snavel is Zaza. Aan me verkocht als meisje door iemand die haar in een klein kooitje had en haar in een koffiedoosje kwam brengen. Na een tijd kwam ik er achter dat Zaza eigenlijk een jongetje is! Het ging al helemaal goed tussen de twee vogels, dus ze zitten gezellig samen.

108_0010

En deze schattige pluis is Ike, ook een hamster. Een ontzettend lief rustig ventje, die ik van een fokker vandaan heb die haar hamsters heel goed tam maakt voordat ze weg gaan. Dit merk je aan alles! Echt een lief vriendje is het.

10259762_765786053440773_6571116718191657818_n

Als laatste heb ik nog een dwerghamstertje (net zoals Rana), maar dan een mannetje, hij heet Butters. Het is echt een leuk bolletje om te zien. Op de foto was hij nog maar 6 weken, nu is hij helemaal rond 😉

6 thoughts on “Mijn dierentuin

    • Ja Gerrit is wel de vreemde eend in de bijt zeg maar 😉 maar echt heel leuk, als je hem in een badje lauw water zet is hij helemaal in zijn nopjes. Het is niet lastig onderhouden, hij heeft speciale bodembedekking wat nat moet blijven, daarnaast hebben slakken een badje, sepia schelp, slakkenvoer (zijn een soort korrels) en natuurlijk veel groenten en fruit nodig!

Leave a Reply

